Lange Wachttijden in GGZ: Fouten in Data Vertekenen de Werkelijkheid

22 okt 2024, 6:05 Nieuws
image 2 66c472e1a27a8

De Uitdaging van GGZ Wachttijden

Een oplossing voor de lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) lijkt nog ingewikkelder dan gedacht. Het is onduidelijk hoe lang patiënten daadwerkelijk moeten wachten, en wat de wachttijden zijn per instelling of zorgregio.

Onderzoek van de Vrije Universiteit

Uit nog ongepubliceerd onderzoek van gezondheidseconomen van de Vrije Universiteit, gedaan in opdracht van zorgverzekeraar VGZ, blijkt dat de helft van de zorgaanbieders in de ggz fouten maakt bij het aanleveren van informatie over de wachttijden bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Problemen met Registratie

In de periode juni 2023 tot en met juli 2024 zijn er op verschillende manieren fouten gemaakt. Die fouten leidden tot verkeerde weergave van wachtlijsten van zorginstellingen.

Bewuste Manipulatie?

Volgens Xander Koolman, hoogleraar gezondheidseconomie en leider van het onderzoek, is het onduidelijk of dit bewuste manipulatie is. Het lijkt eerder op gebrek aan aandacht en zorgvuldigheid. Hij stelt dat veel getallen simpelweg verkeerd worden overgenomen.

Reactie van de Zorgaanbieders

De Nederlandse GGZ neemt de bevindingen serieus, maar zegt dat hun informatieportal niet altijd goed functioneert. Door de lange wachttijden geven zorgaanbieders prioriteit aan het verlenen van zorg boven de administratie.

Effect op Zorginkoop

Het gebrek aan accurate inzicht frustreert een goede inkoop van zorg, vertelt Marjo Visser, bestuursvoorzitter van VGZ. Met onbetrouwbare informatie wordt er onnodig extra zorg ingekocht voor problemen die er niet zijn.

Verdere Problemen en Conclusies

Koolman wijst op een verder probleem: de huidige opzet van de dataset is ongeschikt om te controleren of een zorgverzekeraar voldoet aan de zorgplicht. Een verzekeraar met de minst ingekochte zorg komt er niet slechter uit in de data, maar heeft wel een financieel voordeel. De NZa zal strenger moeten handhaven en de informatiebron kritisch moeten bekijken.