Word je gebeld door een onbekend Nederlands of buitenlands telefoonnummer en krijg je een automatisch bericht namens PayPal, Klarna of iDEAL, hang dan direct op. De Fraudehelpdesk ontvangt veel meldingen over dit soort oplichtingstelefoontjes.
De frauduleuze telefoontjes zijn makkelijk te herkennen. Als je opneemt, is het even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna hoor je een computerstem die in het Nederlands of Engels vertelt dat je luistert naar een automatisch bericht namens een winkel, een bank of een betaalprovider zoals Amazon, PayPal, eBay, iDEAL, DNB of Klarna.
In het bericht wordt verteld dat je een bestelling, betaling of terugbetaling moet goedkeuren via het keuzemenu. Zodra je dat doet, word je doorverbonden met een callcentermedewerker. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die toegang vragen tot de computer en vervolgens frauduleuze handelingen verrichten zoals online aankopen doen of geld stelen van bankrekeningen.
"Hang daarom direct op en maak geen gebruik van het keuzemenu", adviseert de Fraudehelpdesk. "De medewerkers naar wie je naar wordt doorverbonden zijn oplichters."
PayPal ziet dat oplichters het vaak op zijn gebruikers hebben gemunt. Gebruikers moeten extra alert zijn op berichten die haast of onpersoonlijkheid suggereren, volgens PayPal.
Gebruikers van PayPal worden gewaarschuwd om verdachte berichten met "Beste gebruiker" of "Hallo PayPal-lid" kritisch te bekijken, aangezien echte communicatie altijd de gebruiker bij naam noemt.