De teruggang van de vaste telefoon
Minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft nog een vast telefonieabonnement, volgens de Autoriteit Consument & Markt. In 2012 waren er nog meer dan 7,5 miljoen aansluitingen, nu zijn dat er 4.150.000. Velen hebben de vaste lijn in hun internetpakket zitten maar gebruiken het niet in de praktijk. Zoals telecomanalist Ed Achterberg van Telecompaper verklaart, 'Ze hebben het simpelweg nog niet opgezegd.'
Gehechtheid aan de vaste telefoon
Uit cijfers van Telecompaper blijkt dat slechts 20 procent van de huishoudens vaste telefonie neemt bij het aangaan van een nieuw telecom-abonnement. Vooral ouderen zijn nog gehecht aan hun eigen vaste telefoonnummer. Deze blijven op deze wijze graag bereikbaar voor familieleden.
Krimp in het gebruik van de vaste telefoon
In het tweede kwartaal van dit jaar werd er 1 miljard minuten gebeld met de vaste lijn. Dit klinkt als veel, maar vertegenwoordigd een daling van 80 procent ten opzichte van 12 jaar geleden.
Omschakeling van telecombedrijven
Telecombedrijven hebben reeds jaren geleden hun verdienmodel aangepast. Van geld verdienen met telefoontikken en mobiele telefonie werd de verkoop van mobiele data en vast internet de belangrijkste bron van inkomsten.
De toekomst van de vaste telefoon
Ondanks de afname in gebruik, zal de vaste telefoonlijn altijd op enige manier blijven bestaan. Sommige alarmsystemen vereisen een vaste telefoonlijn en sommige mensen willen bereikbaar blijven met hun vaste telefoon.